Opinie klientów to konieczność. Moglibyśmy być zadowoleni, patrząc tylko na liczbę sprzedaży i zakładając, że skoro kupują, to są zadowoleni. Ale to ignoruje fakt, że świat się zmienia, że innowacje ciągle się pojawiają i przyjmują, że zachowanie może się zmieniać w zależności od okoliczności i że kryzys może całkowicie obalić wszystkie ustalone modele. Mimo że pojawienie się Internetu w codziennej działalności firm znacznie zmieniło zwyczaje i przyzwyczajenia, jasne jest, że celem numer jeden dla wszystkich firm pozostaje potrzeba posiadania coraz większej liczby klientów. Potencjalni klienci, których można dziś znaleźć zarówno w Internecie, jak i w fizycznych punktach sprzedaży, a którzy wydają się być znacznie lepiej poinformowani niż wcześniej. Chodzi więc o to, by uczynić ich jeszcze bardziej lojalnymi niż dotychczas, by zrobić wszystko, co możliwe, by utrzymać długotrwałe relacje. Aby to osiągnąć, jednym z rozwiązań jest zapytanie ich o opinie na temat Twoich produktów i usług. Jakich środków należy użyć?
Tworzenie społeczności wokół Twojej firmy.
Najlepszym sposobem na pozyskiwanie opinii klientów jest ten, z którego wiele firm już korzysta: tworzenie prawdziwej społeczności wokół firmy. Wraz z pojawieniem się sieci społecznościowych, codzienni użytkownicy Internetu pokochali poczucie bycia częścią społeczności, grupy ludzi o wspólnych zainteresowaniach.
Ustanowienie systemu informacji zwrotnej.
Innym rozwiązaniem, które możesz zastosować, aby poznać opinię swoich klientów, jest stworzenie systemu zbierania informacji zwrotnych od obecnych klientów. Idea jest prosta: po każdym zakupie klient otrzymuje e-mail lub wiadomość telefoniczną (dane kontaktowe należy uzyskać wcześniej), dającą mu możliwość wyrażenia opinii na temat zakupionego produktu lub usługi. W ten sposób można skorzystać z natychmiastowej informacji zwrotnej od klientów, aby poprawić wszelkie obszary niezadowolenia i znaleźć odpowiedź, która jest dostosowana do klienta i w pełni spersonalizowana.
Aby jeszcze bardziej zachęcić klientów do powrotu do Twoich usług po dokonaniu zakupu, uruchom system oferowania darmowych bonów lub próbek za każdy powrót do Twoich usług dotyczący danego produktu lub usługi. Jest to idealny sposób, aby zachęcić swoich klientów do ponownego zakupu w Twojej firmie poprzez skorzystanie z oferowanego im bonu. Aby ułatwić wdrożenie informacji zwrotnej, istnieją również pewne moduły technologiczne, które możesz dodać do swojej strony internetowej.